fredag 12 maj 2017

Havrebollar.

Ni som har koll vet att det var Chokladbollens dag igår. Men jag är ju lite efter så jag har gjort Havrebollar idag som mina herrar härhemma ska få smaka på till eftermiddagsfikat.
Dessa smakar liiite mindre choklad och liiite mer vanilj, kan man väl säja. Och de är liiite större  ;-)
Ursprungsreceptet är det dubbla och i gram, finns här. Jag gjorde om det till vanliga mått och som sagt hälften, blev 16 st rejäla bollar av denna smet.

6 dl havregryn
2 msk vaniljsocker
2½ msk kakao
2½ dl florsocker
225 g smör

Blanda de torra ingredienserna ordentligt. Låt smöret bli rumsvarmt och blanda sen till smet. I originalreceptet ska man köra i hushållsmaskin/mixer så att havregrynen smulas sönder men det gjorde inte jag. Bara blanda alltihop så det inte finns några smörklumpar.
Forma till större (eller mindre) bollar, rulla i kokos och ställ i kylen så de stelnar till lite. Sen förvarar du dom med fördel i rumstemperatur. Såklart i fin burk :-)

Häpp!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar