lördag 14 januari 2017

Köttfärssås i Crock-Pot.

Jaha... helg och jag testar pottan igen. Vill ju veta att recepten fungerar och att pottan sköter sej innan jag lämnar den ensam hemma alldeles själv :-)

Idag blev det köttfärssås som fick stå och sjuda halva dan på diskbänken. Gjorde en rejäl sats då jag har för avsikt att fixa lite matlådor också.

1,3 kg köttfärs - hade 800 g nöt och 500 g blandfärs.
2 fp av Icas krossade tomater smaksatta med vitlök
2 stora finrivna morötter
3 tsk salt
3 krm grovmalen svartpeppar
3 krm chili explosion -malen
2 msk lökpulver

Varva ingredienserna lite i pottan, observera att jag inte brynte köttfärsen innan. Ska man kunna laga allt direkt så vill jag slippa allt annat stekande vid sidan om.
Satte pottan på låg i 5½ timmar.
Lyfte inte locket förrän efter 2 timmar och då rörde jag även om för första gången.
Smakade av och kryddade mer vid 4½ timme (alla kryddor är uppdaterade i receptet) och sen fick den gå i lugn och ro en halvtimme till och då tillsatte jag 1½ dl grädde som fick gå med den sista halvtimmen.
 Resultatet efter 5½ timme i pottan...
...en jättegod köttfärssås!

Finsmakaren härhemma sa tillochmed att den var godare än min vanliga och han är väääldigt skeptisk mot allt nytt i matväg annars. Bra betyg alltså!

Laddad och sen klar!

2 kommentarer:

  1. Om man kokar den i 9 timmar då?
    En heltidtjänst kanske är mot 9-10 timmar borta från hemmet.
    Hur blir köttfärssåsen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många kokar den betydligt längre än vad jag gör och vad jag läst blir den bara till det bättre.
      Har du timer på pottan kan den ju gå på varmhållning tills du kommer hem om du tex kör den 6 tim på låg.

      Radera