måndag 14 april 2014

Vaniljrutor.

Dessa Vaniljrutor har jag hört så mycket om nu så jag var bara tvungen att baka dem själv. Och jag förstår nu varför alla pratar så lyriskt om dom, de är magiskt GODA! De måste genast ner i frysen efter provsmakning ifall nåt ska finnas kvar till påsk.
Receptet har jag hittat i en Hemmets Veckotidning.

40-45 rutor

500 g smör
10 dl vetemjöl
4 dl strösocker
4 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Fyllning
4 ägg
2 dl kesella (jag tog med vaniljsmak)
5 dl crème fraiche
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker

Garnering
florsocker

Ugn 200 grader

Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver till en smuldeg i en matberedare. Tryck ut hälften av smuldegen i en långpanna, 30×40 cm, med bakpapper.

Blanda ägg, kesella, crème fraiche, socker och vaniljsocker. Häll fyllningen över degbottnen i långpannan.

Smula resten av degen ovanpå fyllningen. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 min.
Pudra över florsocker precis före servering.

Jag använde faktiskt min matberedare (händer typ 1 gång vartannat år...)  till smuldegen men körde den i 2 omgångar då min matberedare inte är så jättestor. Mät upp halva mängden av ingredienserna och arbeta ihop. Tryck ut degen i långpannan, häll på fyllningen och arbeta sedan ihop resten av degingredienserna och smula ovanpå. Och jag använde inte heller precis all smuldeg den sista omgången på toppen då jag har en långpanna som bara är 30x30.

Får bli en lånad bild så länge då jag inte fick till det med kameran.

1 kommentar: