lördag 14 december 2013

Farmors havregrynsbröd.

Min farmor bakade alltid så mycket gott och ett matbröd hon bakade har jag försökt få till hur många gånger som helst utan att lyckas till 100%.
Har fått originalreceptet av min faster (som får dessa exakt som farmors). Nu senast när jag försökte så blev det nästan som farmors och jag fick dom rätt lika till utseendet med.
Originalet är den dubbla satsen av detta och vetemjölet har jag inga exakta mått på så jag skrev ner det jag använde den här gången, drog dock av 1 dl mjöl då min deg blev lite för fast (den sväller till sej en hel del efter att man blandat).

 ca 20 st.

500 g havregryn
1 dl strösocker
½ tsk salt
1 msk bikarbonat
5 dl vetemjöl
125 g smält smör
5 dl mjölk

Blanda alla torra ingredienser. Häll över mjölken tillsammans med det smälta smöret och blanda till en rätt kletig deg.
Jag kavlade ut degen och tog ut rundlar.
Grädda i ca 10 minuter i 200 grader.
Har EN kökshanduk kvar efter farmor, med hennes monogram och allt *saknar*
Den fick förevigas tillsammans med hennes havregrynsbröd.

3 kommentarer:

  1. Provade baka dom, JÄTTEGODA! en fråga bara , hur tjocka gör du dom? Som scones? Perfekta som mellis! Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör dom ca 1 cm tjocka. De blir ju rätt så "tunga" men som sagt - jättegoda!

      Radera
  2. Jag har gjort liknande hemligheten är att arbeta länge, cirka 5 minuter för att få ur stärkelsen. Samma gäller nästan all form av mjöl förutom vete. :)

    SvaraRadera