onsdag 13 november 2013

Chokladrutor med marshmallowstopp.

Även detta är ett recept ur en gammal veckotidning. Ge det några år till sen sitter jag väl med prenumerationer på både Hemmets Journal och Året runt...bara för receptens skull *hemska tanke*
Hursomhelst så är jag hemma med en halvrisig son idag och vad fördriver man bättre tiden med än att baka!?

Jag ändrade lite i receptet så att kakan skulle bättre i min långpanna som är 33x35cm. Jag gillar när det blir lite höjd på rutorna.


4 ägg
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 dl kakao
2½ tsk vaniljsocker
200 g smält smör

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna ordentligt och rör sen ner i äggsmeten tillsammans med det smälta smöret.
Fördela smeten i smord form och grädda i 225grader i 10 minuter.
Låt kakan svalna medan du gör glasyren.

2 dl vispgrädde
300 g valfri choklad

Koka upp grädden snabbt och bryt ner chokladen. Rör om tills alla choklad har smält. Låt svalna något och bred sen över kakan och strö över minimarshmallows. Skär rutor när kakan kallnat helt (jag ställde min på balkongen).
 
Och originalet för er som är intresserade.... klicka för större bild.
 

1 kommentar:

  1. WOW det ser UNDERBART gott ut:) din blogg gör att jag vill laga mat hela tiden haha.

    Kolla in länken nedan...ett läckert recept jag bifogat som ingen får missa:)

    Ha en härlig vecka:)

    LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion

    SvaraRadera