lördag 21 september 2013

Tarte Tatin ~ fransk äppelkaka.

Hela Sverige bakar blev det i mitt kök på eftermiddagen och som lovat blev det min variant av Tart Tatin. Jag skriver variant för att det inte blev efter Johan Sörbergs recept pga av brist på ingredienser samt att jag gjorde den i en annan form än stekpannan. Ni förstår, jag har inte bara ett pyttekök, jag har även en pyttespis som inte har en stor platta. Bara två mellan och två små så jag har ingen fullstor stekpanna i gjutjärn längre.
Nåväl, det blev en kaka i alla fall och ack så GOD!

Såhär gjorde jag...

Deg
2,5 dl mjöl
100 gram smör
2 msk strösocker
2 äggulor

Fyllning
1,25 dl  strösocker
40 gram smör
4  äpplen
1 msk citronsaft
2 msk vatten

Nyp ihop mjöl, socker och smör till en smulig massa, tillsätt äggulor och knåda ihop till en deg som du lägger kallt en stund.
Under tiden degen ligger i kylen så skalar du 4 äpplen som du kärnar ur och skär i klyftor. Jag skar 6 klyftor av varje äpple.
Smält smöret i stekpanna och rör ner strösockret. Låt smälta ihop på medelvärme, rör hela tiden så det inte bränner fast. Ha i vattnet och citronsaften och låt det puttra ihop till en tjockare sås.
Lägg i äpplena och låt allt småputtra ca 10 min.

Ta ut degen ur kylen och kavla till en stor platta. OM du nu har en fullstor gjutjärnspanna så låt äpplena ligga kvar där, själv stjälpte jag upp dem och såsen i en annan form. Täck med den kavlade degen och vik in kanterna lite under frukten.
Grädda i 200 grader 20 minuter. Sänk då värmen till 150 grader och kör ytterligare 15 minuter.
När kakan är klar lossar du kakan från kanterna med en kniv, lägger över ett fat och vänder upp kakan på det.
Klart!
Vi åt den med vaniljsås och den var sååå god!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar