söndag 29 september 2013

Milanopinnar.

Det bakades Milanopinnar i veckans avsnitt av hela Sverige bakar och såklart vigs lite av helgen till att baka hemma i mitt kök också!
Jag följde recept under länken till punkt och pricka och jag kan hålla med om att de var inte de lättaste kakorna att få till.

16 st (i alla fall i min storlek)

370 g smör
260 g vetemjöl
100 g strösocker
40 g potatismjöl
1 äggula
1 krm bakpulver
400 g mandelmassa
1 äggvita
1 påse mandelspån

Blanda snabbt ihop smör, vetemjöl, socker, potatismjöl, äggula och bakpulver. Platta ut och kyl degen (viktigt att kyla en stund!).
Rulla ut mandelmassa i längder som är 15 mm tjocka.
Kavla ut degen ca 3 mm tjock, skär remsor som är ca 6 cm breda. (mitt tips: kavla ut till en platta på bakplåtspaper, mycket lättare att rulla ihop då och skära bitar ifrån)
Lägg en mandelmassarulle ovanpå degremsan och rulla in den i degen.
Pensla kakpinnarna med äggvita, strö på mandelspån och grädda i 200 grader i ca 15 min.
De här kakorna vill gärna flyta ut och se lite halvlustiga ut och jag tror att det kan man råda bot på genom att när man har bakat ut dom så ställer man dom kallt en stund innan de ska gräddas. Det är ju så pass mycket smör i dom liksom.
Hursomhelst, man ska inte döma hunden efter håren, de blev jättegoda om än lite för smuliga  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar