måndag 30 september 2013

Cheesecake med pepparkaka.

Den här underbara cheesecaken hade jag tänkt vänta med att lägga ut tills framåt jul. MEN så kom den ju med i kokboken och då bara måste jag ju dela med mej av originalreceptet här & nu!
Faktum är att det  i viss mån redan ligger här, fast där har jag digestivekex istället för pepparkakor. Oavsett så smakar den bara mer...

Gör smeten i 3 olika skålar;

3 äggvitor - vispas till hårt skum

3 ägggulor
1½ dl strösocker
200 g philadelphiaost naturell - rör ihop dessa 3 ingredienser till en smet

3 dl grädde
2 msk vaniljsocker - vispa grädden och blanda i vaniljsockret

Blanda ihop allt.

Smula pepparkakor i en frystålig form med löstagbar kant. Häll i hälften av smeten. Smula lite mer pepparkakor och häll över resten av smeten. Överst kan du dekorera med pepparkakshjärtan/stjärnor och/eller lite mer smulor. Se varianter här nedanför.

Jag använder sammanlagt 150 g pepparkaka. Du kan ha både mer eller mindre, det är en smaksak.

Ställ i frys till dagen efter.

Låt stå framme ca 20 minuter innan servering så kommer smaken till sin rätt.



Samma cheesecake med annan look...

4 kommentarer:

  1. TACK för ett kanonrecept! jag förstår verkligen att det kom med i den där kokboken! Det enda jag undrar över är hur mycket pepparkakor det ska vara i. Kikade på länken till kokboken och det receptet och där står det 300 g. Stämmer det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte om den. Jag gjorde själv den här till dagens julfika och faktiskt så vägde jag pepparkakorna (och har nu uppdaterat mitt recept här) eftersom jag reagerat på receptet i kokboken, 300 g är INTE vad JAG använder. Det har kokboksförfattarna lagt till själva. Hursomhelst så använde jag 150 g pepparkakor men självklart kan du ha både mer och mindre. Smaken är som baken :-)
      God Jul på dej!

      Radera
  2. Gjorde denna igår för att ha till julafton. Men så råkade vi smaka, för att vi var nyfikna.... den tog slut!!! Så himla god!!!
    Får göra en ny ikväll.
    Tack för receptet!

    SvaraRadera