torsdag 8 augusti 2013

Karins Äppelkaka.

Imorrn gör jag min sista arbetsdag på mitt nuvarande jobb och såklart ska jag bjuda mina kamrater på nåt gott! Så jag bakade två Äppelkakor ikväll som nu är packade och väntar på morgondagen.

1 Äppelkaka.

2 ägg
2 dl strösocker

3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

75 g smält avsvalnat smör
1 dl mjölk

1-2 äpplen
1½ msk kanel
3 msk strösocker

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och strösocker pösigt.
Blanda vetemjöl. bakpulver och vaniljsocker.
Rör ihop med det avsvalnade smöret och mjölken till en jämn smet och fördela i smord & bröad springform.
Skala och skiva äpplena, vänd dem i lite strösocker och kanel. Tryck ner i sockerkaksmeten.
Strö över lite kanel och strösocker ovanpå.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter i 175 grader.

Servera som den är eller med vaniljsås.

2 kommentarer:

  1. Den måste jag prova. Imorgon tänkte jag baka chokladrutor/kärleksmums med din goda chokladsmet på :)

    SvaraRadera